Comme un artiste visuel, photographe et vidéaste basé à Detroit, le travail de Katai l’emmène sur les voyages à travers le monde à la recherche de la vérité universelle; capturer le trippy, la mystique et magique, en utilisant son appareil photo et de l’intuition pour figer des moments transcendants. Il se concentre sur les aspects de la nature pour créer des expériences visuelles améliorées autour « concepts de méditation zen et en utilisant des images fixes et des images animées qui éliminent souvent la notion de temps», selon l’artiste
Il est une «star» jeune [à 23 ans] dans le sens où il se voit une partie de l’univers; une énergie créatrice opérant dans le monde naturel qu’il est profondément lié. Les thèmes récurrents de la nature, des paysages puissants, des arbres psychédéliques, et des regards fumants étranges créent un langage visuel entièrement son propre. En tant que producteur créatif solo fonctionne Katai, vit et se déplace par lui-même; mais il a été cherché à collaborer avec une liste de talent incroyable dans leur propre droit, l’exécution visuels au-delà entre en leur nom. Katai a produit des travaux de différents artistes dont Kali Uchis, Robb Banks, Nana Ghana, Shorty K, Nil Bambu, Sarah Alsalman et Relly Nation.
Ilike melons and extra dimensions” says Katai. Well, who doesn’t? The 23-year old visual artist has created a world of optics that flit between psychedelic terror and post-internet dystopia. His website is a trip in itself, as are his videos for Robb Bank$. Based in Detroit, Katai explains his beginnings as an artist to Playground Detroit.
“I’ve been practicing since 2005 when I picked up my first film camera. Everything blossomed nicely from there. The camera went hand in hand with my life path. It made me look at things differently, now I see things that I could never imagine possible. The camera is nothing. Awareness is everything.”
His ‘awareness’ hinges on the multi-sensory, a 360-degree look at the wildness around him and how it merges with an urban environment. From an excerpt on his own blog he recounts an encounter with a wild animal that would have an unexpected impact on his work:
“I live alone on top of a mountain & my only friend is a Black Bear. I’d make the bear special dinners & in return the bear would teach me its technique. This bear is slick… It inspired me so deeply that no matter where I am, the bear is always with me. Before the Bear, I am inspired by trees…trees go deep. Those two are just certain aspects to the bigger picture, so to put it simply – existence is inspiring me… It’s endless.”
Katai’s aesthetic is one of total calmness and complete chaos. Faceless strangers emerge out of smoky streets, whilst old-school television sets flicker between white noise in the background, the result is unnerving but there’s a sedative quality too. You can see more of Katai’s work on his tumblr or follow him on Instagram @XVTVI.