Il est rare qu’une installation d’art contemporain se transforme en film pour le cinéma.
Il est encore plus rare qu’un auteur confirme cette phrase de Jim Jarmush » Nothing is original ». Qu’on peut voler, et s’inspirer des autres pour former son imaginaire.
Manifesto, c’est le film de Julian Rosenfeldt, artiste et vidéaste allemand de talent, qu’il ne faut surtout pas louper si vous êtes en panne d’inspiration. Si vous avez besoin d’un coup dans la tête pour revenir sur tous vos basiques. Si vous avez besoin d’un choc narratif et visuel. Si vous voulez faire la révolution. Seul dans votre tête ou face au monde. Si vous voulez apprendre ou vous souvenir ce qu’est la force d’un langage affirmé et assumé.
Vous pouvez aussi y aller si vous aimez Cate Blanchett, car c’est de loin sa plus grande performance. Là est aussi l’idée de génie de Julian Rosefeldt, choisir une femme pour incarner des textes essentiellement écrits par des hommes. La transformer, ELLE, en manifeste vivant.
Manifesto rassemble aussi bien les manifestes futuriste, dadaïste et situationniste que les pensées d’artistes, d’architectes, de danseurs et de cinéastes tels que Sol LeWitt, Yvonne Rainer ou Jim Jarmusch. A travers 13 personnages dont une enseignante d’école primaire, une présentatrice de journal télévisé, une ouvrière, un clochard… Cate Blanchett scande ces manifestes composites pour mettre à l’épreuve le sens de ces textes historiques dans notre monde contemporain.
Manifesto, ce n’est pas du cinéma, ce n’est pas de l’art, ce n’est pas de la philosophie, ce n’est pas de la littérature.
Manifesto c’est une expérience que nous vous inviterons bientôt à partager ensemble le 23 MAI…
Quelques Manifestes du film :
Dashing down into the street, pistol in hand, and firing blindly, as fast as you can pull the trigger, into the crowd. KILL, FLYFASTER, LOVE TO YOUR HEART‘S CONTENT. Let yourself be carried along. And if you should die, are you not certain of reawakening among the dead? …
FAREWELL TO ABSURD CHOICES, THE DREAMS OF DARK ABYSS, to rivalries, the prolonged patience. Farewell to the flight of the seasons, the artificial order of ideas, to the ramp of danger, to time for everything!
MAY YOU ONLY TAKE THE TROUBLE TO PRACTICE POETRY.« ANDRÉ BRETON (1924)
To put out a manifesto you must want: ABC to fulminate against 1, 2, 3; to fly into a rage and sharpen
your wings to conquer and disseminate little abcs and big abcs; to sign, shout, swear, to prove your non plus ultra, to organize prose into a form of absolute and irrefutable evidence …
I am against action; I am for continuous contradiction, for affirmation too.
I am neither for nor against and I do not explain because I hate common sense.
I AM WRITING A MANIFESTO BECAUSE I HAVE NOTHING TO SAY.
PHILIPPE SOUPAULT (1920)
ALL THAT IS SOLID MELTS INTO AIR.
KARL MARX & FRIEDRICH ENGELS (1948)
Mankind is passing through the most profound crisis in its history. An old world is dying; a new one is being born. Capitalist civilization, which has dominated the economic, political, and cultural life of continents, is in the process of decay. It is now breeding new and devastating wars. At this very moment the Far East seethes with military conflicts and preparations which will have far-reaching consequences for the whole of humanity …
WE CALL UPON ALL HONEST INTELLECTUALS, all writers and artists, to abandon decisively the treacherous illusion that art can exist for art’s sake, or that the artist can remain remote from the historic conflicts in which all men must take sides …
WE URGE THEM TO FORGE A NEW ART THAT SHALL BE A WEAPON IN THE BATTLE FOR A NEW AND SUPERIOR WORLD.«
JOHN REED CLUB (1932)
I say to all: Abandon love, abandon aestheticism, abandon the baggage of wisdom, for in the new culture, your wisdom is ridiculous and insignificant …Only dull and impotent artists veil their work with sincerity.
ART REQUIRES TRUTH, NOT SINCERITY.
KAZIMIR MALEVICH (1916)
NOTHING IS ORIGINAL.
Steal from anywhere that resonates with inspiration or fuels your imagination. Devour old films, new films, music, books, paintings, photographs, poems, dreams, random conversations, architecture, bridges, street signs, trees, clouds, bodies of water, light and shadows. Select only things to steal from that speak directly to your soul. If you do this, your work, and theft, will be authentic. Authenticity is invaluable; originality is nonexistent. And don’t bother concealing your thievery – celebrate it if you feel like it.
In any case, always remember what Jean-Luc Godard said: ‚It’s not where you take things from – it’s where you take them to.
JIM JARMUSCH (2002)
Sortie en France le 23 Mai. Des places à gagner prochainement sur notre page facebook.